måndag 13 oktober 2008

Skogens Konung

Ja, så var det återigen dags för årets största höjdpunkt - ÄLGJAKTEN. Nu är det INTE årets höjdpunkt för mig, utan för min sambo. Den här veckan är helig! Det enda som skulle hindra honom från att delta var sina barns födelse, fick jag veta idag. I morgon drar tusentals jägare ut i skog och mark för att uppleva naturen tillsammans, känna spänning och förväntan och naturligtvis förhoppningen om att få skjuta skogens Konung. Om man sedan lyckats fälla en tjur med stiliga horn är lyckan gjord. Jag vet, för i mitt trapphus hänger troféer som sambon är mäkta stolt över. Jag är inte lika förtjust över att ha likdelar på väggen, men jag har fått ge vika på denna punkt. Jag som inte är uppväxt i en familj där jakt har förekommit har svårt att förstå tjusningen och glädjen med det hela. Det är inte en naturlig del av livet för mig. Men visst medger jag att det är himla bra att få prima älgkött i frysen, bara jag slipper veta hur det hamnar där.....

Inga kommentarer: