måndag 20 oktober 2008

Mitt bästa recept på äppelpaj


Höst och äpplen hör ihop, liksom höst och äpplepaj.
Äpplepaj med vaniljsås är en av mina absoluta
favoriter på fika-fronten, och jag tänkte därför dela
med mig av mitt favvo-recept.

SMARRIG SMULPAJ
  1. Smörj en pajform
  2. Blanda: 1 dl vetemjöl + 1 dl havregryn + 1 dl strösocker
  3. Finfördela 100 g smör/margarin i mjölbladningen så att det blir en smulig massa
  4. Skala och kärna ur 5-6 ganska stora äpplen (helst svenska), som sedan skärs i klyftor och läggs i pajformen
  5. Strö över lite kanel och socker och rör lite bland äpplena så att även de understa äppelbitarna får lite krydda
  6. Häll smuldegen över äpplena och bred ut
  7. Sätt in pajen mitt i ugnen, och grädda i 225 grader tills pajen fått fin färg, det brukar ta ca 15-20 minuter
  8. Serveras ljummen med vanlijsås eller vaniljglass

Mmmmmm......

Inga kommentarer: